Wczoraj, w niedzielę 1 czerwca o godz. 19:00 w sali projekcyjnej Planetarium odbył się koncert, czy też raczej audio performance - bo tak należałoby nazwać to wydarzenie – pt. Shipwreck score wrocławskiej grupy INIRE.
W swoich
działaniach INIRE łączy zwykle filozoficzne i antropologiczne poszukiwania z
audiowizualnymi środkami wyrazu. Tak było i tym razem. Abstrakcyjne obrazy i
elektroniczne, tworzone na żywo dźwięki złożyły się na pokaz plasujący się na
granicy muzyki elektroakustycznej, wideo artu i audiowizualnego performance'u.
Shipwreck score to projekt nierozerwalnie związany
z przestrzenią. Nagrania, które posłużyły za bazę audio i wideo występy
wykonane zostały podczas pobytu grupy INIRE w Islandii. Projekt zainspirowany
był osobliwą atmosferą zatoki Djúpalónssandur, gdzie w 1948 rozbił się
angielski statek rybacki. Wówczas było to miejsce pracy sześćdziesięciu łodzi.
Dziś, jedyne, co pozostało, to szczątki wyrzuconego na brzeg wraku
organizującego pustą przestrzeń. Jak mówili muzycy z grupy INIRE- zatoka
Djúpalónssandur to obecnie puste terytorium po człowieku, w którym nie ma
podziału na naturę i kulturę. Owa granica zostaje zatarta, ponieważ nikt jej
już nie ustala.
Do
pozyskiwania dźwięków i obrazów grupa wykorzystała fragmenty wyrzuconych na
brzeg metalowych części statku. To oryginalne „instrumentarium” sprawiło, że
klasyczne pojęcie field recordigu przenikało się tu z duchem muzyki
industrialnej. Zarejestrowany w zatoce materiał dźwiękowy i wizualny
poddany został dekonstrukcji przez analogowe systemy modularne Buchli, Doepfera
i inne. Całości dopełniły wokale Eddy Bergsveinsdóttir.
INIRE to wrocławska grupa artystyczna powstała wiosną 2001 roku. Jej skład jest ściśle uzależniony od realizowanych projektów. Inicjatorem i głównym jej animatorem grupy jest Krzysztof Pawlik, który w Olsztynie wystąpi wspólnie z Małgorzatą Dancewicz. W swoich działaniach INIRE łączy filozoficzne i antropologiczne poszukiwania z audiowizualnymi środkami wyrazu. Grupa stara się nadawać nowe znaczenia wątkom ugruntowanym już w naszej historyczno-literackiej i kulturowej tradycji. Nie jest to jednak twórczość na nowo tłumacząca klasykę, a raczej poszukująca indywidualnego doświadczania mitu, kształtującego się na granicy muzyki elektroakustycznej, wideo artu i audiowizualnego performance'u.
"Shipwreck score" to punkt zwrotny w twórczości grupy, jest bowiem pierwszym performansem, w którym zastosowano technikę analogowej syntezy modularnej zarówno w warstwie audio jak i wideo. Performance ten pokazywany był dotychczas m.in. na Generative ArtLab w Lucce, Kinetica Art Fair w Londynie i Festiwalu Audio Art w Krakowie. 1 czerwca INIRE wystąpił w Olsztynie po raz pierwszy.
Występ grupy INIRE oficjalnie
zainaugurował projekt „Ucho Miasto. Olsztyńskie Spotkania z Audio Artem”, który
potrwa w naszym mieście przez cały czerwiec. W ramach projektu, którego głównym
organizatorem jest BWA Galeria Sztuki w Olsztynie odbędą się liczne warsztaty,
prelekcje, koncerty i audio performance.
Szczegółowy program
można znaleźć na:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz